ВРАХУВАННЯ ПРИНЦИПІВ ЕЙДЕТИКИ ПРИ ВИВЧЕННІ ВІРШІВ З ДОШКІЛЬНИКАМИ
Знання віршів збагачує словник дитини, формує навички правильної вимови, виховує культуру мовлення. Поезія сприяє естетичному, моральному й емоційному розвитку. Крім того, розучування віршів розвиває пам’ять, особливо якщо робити це регулярно та із застосуванням правильних методів. Розглянемо їх докладніше.
♦ Поступове збільшення обсягу розучуваного матеріалу. Обсяг інформації має бути таким, щоб його можна було запам’ятати майже з першого разу. Наприклад, спочатку оберіть вірш і прочитайте його дитині від початку до кінця (цей етап обов’язковий, оскільки розуміння змісту заучуваного також сприяє ефективнішому запам’ятовуванню). Після цього запропонуйте вивчити перший рядок вірша. Ви читаєте цей рядок — дитина його повторює. Рядок із чотирьох-п’яти слів не складно відтворити 5-річному малюкові. Бажано повторити його кілька разів поспіль, але щоразу по-новому: з різною силою голосу (тихо - голосно), з іншим ритмом (швидко-повільно), з логічним наголосом на іншому слові, з іншим емоційним тлом (похмуро, весело, спокійно, бадьоро, сумно тощо). Покажіть дитині, як це можна зробити. Аналогічно вивчивши з малюком другий рядок, після невеличкої паузи запропонуйте йому кілька разів повторити вже обидва рядки. Таким чином вивчіть увесь віршик. Щоб діти краще оволоділи цим способом, варто використовувати короткі віршики з 4 рядків. Легко запам’ятовуючи такі віршики, згодом діти так само просто й залюбки заучуватимуть складніші твори.
♦ Переведення словесної інформації в образну форму. Цей метод можна застосовувати як одночасно з першим, так і самостійно. Оскільки вірші зіткані з образів і метафор, переводити словесну інформацію в образну форму не так уже й складно. Запропонуйте дитині під час прочитання та повторення кожної строфи заплющувати очі й уявляти, ніби вона дивиться мультфільм або розглядає картинку такого змісту. Ці образи мають бути максимально яскравими й конкретними. Для прикладу доберіть кілька картинок до якогось вірша і покажіть, як це конкретно можна зробити. Зі збільшенням кількості заучуваних рядків мають послідовно з’являтися й нові образи відповідно до сюжету. Запропонуйте малюкові трохи поекспериментувати: хай спробує пограти з римою. Така вправа буде захопливою, емоційно насиченою й дуже корисною для дітей, сприятиме розвитку їхньої уяви, образного мислення, пам’яті.
♦ Переказування вірша своїми словами. Прочитавши вірш один раз чи двічі, попросіть дитину переказати його: хай спробує описати своїми словами те, про що в ньому йдеться, що роблять персонажі чи який пейзаж змальовано. Можна допомогти малюкові навідними запитаннями. Мета такого переказування — якнайглибше проникнути у зміст вірша, встановити різноманітні смислові зв’язки між елементами тексту. Така змістова обробка матеріалу значно полегшить його запам’ятовування.
З ОПОРОЮ НА ОБРАЗИ
На принципі поєднання уяви і позитивних емоцій побудовано методику Л.Валуєвої, яка допомагає краще запам’ятовувати інформацію з опорою на образи. Іншими словами, рядки вірша краще запам’ятовуватимуться, якщо кожний з них проілюструвати образними картинками. Ефективність підвищується майже вдвічі.
Опис методики
♦ Поділити вірш на блоки (по 2 або 4 рядки).
♦ Намалювати образні картинки до кожного блоку вірша (бажано, щоб ці картинки придумували й малювали самі діти, але можна використовувати й готові, прості та зрозумілі зображення).
♦ Прочитати вірш, послідовно розташовуючи картинки.
♦ Розповідати вірш за асоціаціями з цими картинками.
♦ Заключний етап — розповідь вірша без опори на картинки.
Не варто нав’язувати дітям асоціації чи образи, які їм абсолютно незрозумілі.
Вивчаючи вірші за цією методикою, дошкільнята можуть не лише розвиватися, а й отримувати велике задоволення.
Пам’ятаймо!
♦ Найсприятливіший вік для вивчення віршів — 4-5 років. Саме в цей період починає активно розвиватися пам’ять малюка.
♦ Щоб вірш легко вчився, його зміст має відповідати вікові, темпераменту й інтересам дитини.
♦ Читати вірш треба емоційно й виразно.
♦ Перш ніж почати з дітьми вивчення вірша, дорослий має сам потренуватися читати його виразно. А ще краще, щоб дорослий знав цей вірш напам’ять.
♦ Діти краще запам’ятовують вірші, в яких вони можуть прямо поставити себе на місце головного персонажа. Якщо віршик “розіграти”, влаштувавши театралізоване дійство, то запам’ятовування буде ще легшим і радіснішим.