/Files/images/ейдетика.jpg

ВРАХУВАННЯ ПРИНЦИПІВ ЕЙДЕТИКИ ПРИ ВИВЧЕННІ ВІРШІВ З ДОШКІЛЬНИКАМИ

Знання віршів збагачує словник дитини, формує навички правильної вимови, виховує культуру мов­лення. Поезія сприяє естетичному, моральному й емоційному розвитку. Крім того, розучування вір­шів розвиває пам’ять, особливо якщо робити це регулярно та із застосуванням правильних методів. Розглянемо їх докладніше.

♦ Поступове збільшення обсягу розучува­ного матеріалу. Обсяг інформації має бути та­ким, щоб його можна було запам’ятати майже з першого разу. Наприклад, спочатку оберіть вірш і прочитайте його дитині від початку до кін­ця (цей етап обов’язковий, оскільки розуміння змісту заучуваного також сприяє ефективнішому запам’ятовуванню). Після цього запропонуйте ви­вчити перший рядок вірша. Ви читаєте цей рядок — дитина його повторює. Рядок із чотирьох-п’яти слів не складно відтворити 5-річному малюкові. Бажано повторити його кілька разів поспіль, але щоразу по-новому: з різною силою голосу (тихо - голосно), з іншим ритмом (швидко-повільно), з логічним наголосом на іншому слові, з іншим емо­ційним тлом (похмуро, весело, спокійно, бадьоро, сумно тощо). Покажіть дитині, як це можна зроби­ти. Аналогічно вивчивши з малюком другий рядок, після невеличкої паузи запропонуйте йому кілька разів повторити вже обидва рядки. Таким чином вивчіть увесь віршик. Щоб діти краще оволоділи цим способом, варто використовувати короткі вір­шики з 4 рядків. Легко запам’ятовуючи такі вірши­ки, згодом діти так само просто й залюбки заучу­ватимуть складніші твори.

♦ Переведення словесної інформації в об­разну форму. Цей метод можна застосовувати як одночасно з першим, так і самостійно. Оскільки вірші зіткані з образів і метафор, переводити сло­весну інформацію в образну форму не так уже й складно. Запропонуйте дитині під час прочитання та повторення кожної строфи заплющувати очі й уявляти, ніби вона дивиться мультфільм або роз­глядає картинку такого змісту. Ці образи мають бути максимально яскравими й конкретними. Для прикладу доберіть кілька картинок до якогось ві­рша і покажіть, як це конкретно можна зробити. Зі збільшенням кількості заучуваних рядків мають послідовно з’являтися й нові образи відповідно до сюжету. Запропонуйте малюкові трохи поекспериментувати: хай спробує пограти з римою. Така вправа буде захопливою, емоційно насиченою й дуже ко­рисною для дітей, сприятиме розвитку їхньої уяви, образного мислення, пам’яті.

♦ Переказування вірша своїми словами. Про­читавши вірш один раз чи двічі, попросіть дитину пе­реказати його: хай спробує описати своїми словами те, про що в ньому йдеться, що роблять персонажі чи який пейзаж змальовано. Можна допомогти ма­люкові навідними запитаннями. Мета такого пере­казування — якнайглибше проникнути у зміст вір­ша, встановити різноманітні смислові зв’язки між елементами тексту. Така змістова обробка матері­алу значно полегшить його запам’ятовування.

З ОПОРОЮ НА ОБРАЗИ

На принципі поєднання уяви і позитивних емо­цій побудовано методику Л.Валуєвої, яка допома­гає краще запам’ятовувати інформацію з опорою на образи. Іншими словами, рядки вірша краще запам’ятовуватимуться, якщо кожний з них про­ілюструвати образними картинками. Ефективність підвищується майже вдвічі.

Опис методики

♦ Поділити вірш на блоки (по 2 або 4 рядки).

♦ Намалювати образні картинки до кожного блоку вірша (бажано, щоб ці картинки придумували й малювали самі діти, але можна використовувати й готові, прості та зрозумілі зображення).

♦ Прочитати вірш, послідовно розташовуючи кар­тинки.

♦ Розповідати вірш за асоціаціями з цими картин­ками.

♦ Заключний етап — розповідь вірша без опори на картинки.

Не варто нав’язувати дітям асоціації чи образи, які їм абсолютно незрозумілі.

Вивчаючи вірші за цією методикою, дошкільнята можуть не лише розвиватися, а й отримувати вели­ке задоволення.

Пам’ятаймо!

♦ Найсприятливіший вік для вивчення віршів — 4-5 років. Саме в цей період починає активно розвиватися пам’ять малюка.

♦ Щоб вірш легко вчився, його зміст має відпові­дати вікові, темпераменту й інтересам дитини.

♦ Читати вірш треба емоційно й виразно.

♦ Перш ніж почати з дітьми вивчення вірша, до­рослий має сам потренуватися читати його ви­разно. А ще краще, щоб дорослий знав цей вірш напам’ять.

♦ Діти краще запам’ятовують вірші, в яких вони мо­жуть прямо поставити себе на місце головного персонажа. Якщо віршик “розіграти”, влаштував­ши театралізоване дійство, то запам’ятовування буде ще легшим і радіснішим.

Кiлькiсть переглядiв: 10