/Files/images/мовленнєва діяльність.png

Робота з художньо-мовленнєвої діяльності в Бориспільському закладі дошкільної освіти №3

Художня лiтература та усна народна творчiсть супроводжують людину з перших рокiв життя i мають неперевершене виховне, пiзнавальне, естетичне значення для становлення та розвитку особистостi дитини. Твори художньої літератури розкривають перед дітьми світ людських почуттів, викликаючи інтриги до особистості, до внутрішнього світу героя. Навчившись співпереживати з героями художніх творів, діти починають помічати настрій людей, що їх оточують. В них починають пробуджуватись гуманні почуття – здатність проявити турботу, доброту, протест проти несправедливості.

Художнє слово допомагає дитині зрозуміти красу рідної мови, воно вчить її естетичному сприйманню навколишнього і водночас формує етичне уявлення.

Однак останнiм часом книга в життi дошкiльника, на жаль, не витримує конкуренцiї з комп’ютерними іграми та мультиплiкацiйними фiльмами. І це дуже прикро, адже пiд впливом художнього слова у дiтей виховуються потреби:

Ø у пiзнаннi світу через лiтературнi твори;

Ø у книжцi, як засобi самоосвiти, що породжує прагнення самому навчитися читати;

Ø у милуваннi красою художнього слова, збагаченнi свого активного мовлення найкращими лiтературно-мовним формами (фразеологiзмами, прислiв’ями, приказками, образними виразами);

Ø у комунiкацiї художнього змiсту, висловлюваннi власних думок, запитань, умовисновкiв;

Ø у самовираженнi та самореалiзацї через словесну творчiсть, входження в рiзнi лiтературнi образи;

Ø у гарному настрої, позитивних емоцiях, пов’язаних зi сприйманням художнього слова.

Вiдтак звернення до проблеми виховання любовi до художнього слова в дошкільнят вважаємо актуальним, адже у досвiдi педагогiв-новаторiв, з’явилися цiкаві знахідки, якi оптимiзують процес художньо-мовленнєвої дiяльностi.

Тому педагоги нашого закладу поставили за мету апробувати інтерактивні методики ознайомлення дошкiльнят з лiтературнимита фольклорними творами. Розробили систему роботи з художньо-мовленнєвої діяльності для кожної вікової групи, яка постійно оновлюється та вдосконалюється.
Ключовими напрямками літературної роботи з дошкільнятами вважаємо:

Ø розвиток художньо-естетичного сприймання,

Ø виховання мовленнєвої культури,

Ø лiтературознавчу роботу,

Ø збагачення емоцiйно-чуттєвого досвіду дітей.

У сприйманні художнього тексту кожна дитина виявляє своє розуміння, пропускаючи здобуту інформація крізь особистий досвід. Учені вказують на зв’язок між розвитком чутливості до художнього слова, що формується під керівництвом вихователя у процесі аналізу художнього твору, і виразністю самостійних дитячих висловлювань. Художній літературний твір за своїм змістом викликає у дитині потребу у новій структурі мовлення, а його форма надає їй необхідні зразки, які дошкільник засвоює в ході свого розвитку.

Тому при знайомстві дітей з художніми творами робимо їх аналіз, збуджуємо уяву, емоції дітей, добиваємось того, щоб малюки не лише засвоїли твір в цілому, а зрозуміли його зміст, милувалися мовним багатством, яке використав автор твору. Згодом, проводячи бесіди про вивчений твір, педагоги стежать, чи відбувається трансформація одержаних уявлень про художній твір в самостійне творче висловлювання.

Перш, ніж читати художній твір дітям, дорослий має сам відчути, пережити його зміст, проникнути ся його настроєм, з’ясувати ставлення автора до діючих осіб і власне ставлення до них, розібратися в тому, з яким наміром вимовляються ті чи інші частини й слова тексту. В результаті попередньої аналітичної роботи над твором народжуються переконливі засоби, бо стає зрозумілим, що треба висловити.

В роботі з дітьми під час читання віршів широко використовуємо наочність та ігрові прийоми, що дає можливість виховувати виразність мови. Розглядання ілюстрації до художнього твору сприяє розумінню змісту, а ігрові прийоми дають можливість, не стомлюючись, повторювати слова вірша кілька разів і вимовляти їх з упевненою інтонацією. Вихователь, давши зразок для наслідування, повинна стежити, щоб діти додержувались інтонаційної виразності.

Ще одна важлива деталь: вірші, прочитані відповідно до сезону, погоди, виду діяльності, посилюють гостроту сприймання дітей.

Отже, художні твори – це школа розвитку дітей у всіх відношеннях. Слід навчити дітей слухати, розуміти, радіти описаному, привертаючи увагу до краси навколишнього світу.

Ми прагнемо використовувати таку методику, яка стимулювала б творчу, зокрема мовленнєву та iнтелектуальну, активнiсть дітей, що є запорукою їхнього ефективного розвитку.

Підготувала: вихователь-методист Ніна Стародуб

Кiлькiсть переглядiв: 9